Informācija trauksmes cēlējiem

Kas ir trauksmes cēlējs un kādos gadījumos trauksme var tikt celta?

Saskaņā ar Trauksmes celšanas likuma 1. panta pirmās daļas 7. punktu trauksmes cēlējs ir fiziskā persona, kura sniedz informāciju par iespējamu pārkāpumu, kas var kaitēt sabiedrības interesēm, ja persona šo informāciju uzskata par patiesu un tā gūta, veicot darba pienākumus vai dibinot tiesiskās attiecības, kas saistītas ar darba pienākumu veikšanu, vai esot praksē, un kurai šīs informācijas sniegšanas dēļ varētu tikt radītas nelabvēlīgas sekas.

Trauksmes cēlējs atbilstoši Trauksmes celšanas likuma 3. pantam ir tiesīgs celt trauksmi par jebkuru pārkāpumu, kas kaitē sabiedrības interesēm, kā arī kas tieši saistīti ar SIA “Rīgas ūdens” darbību.

Kuri gadījumi nav uzskatāmi par trauksmes celšanu?

Ne visi gadījumi, kad plānojat ziņot par pārkāpumiem, ir uzskatāmi par trauksmes celšanu. Ziņojums netiek atzīts par trauksmes cēlēja ziņojumu šādos gadījumos:

  • ja trauksme tiek celta anonīmi;

  • ja trauksmes cēlējs ir juridiska persona;

  • ja tiek apzināti tiek sniegtas nepatiesas ziņas;

  • ja tiek izpausta valsts noslēpumu saturoša informācija;

  • ja tiek ziņots tikai par personīgu interešu aizskārumu;

  • ja tiek izpausta zvērināta advokāta un klienta, ārsta un pacienta saziņas konfidencialitāte;

  • ja tiek izpausta tiesnešu apspriedes noslēpums un to neizpaužamās ziņas, kas iegūtas slēgtajās tiesas sēdēs;

  • ja tiek izpausta informācijas par speciālo izmeklēšanas darbību veikšanu, kā arī tās rezultātā iegūtajām ziņām;

  • ja tiek izpausta informācija par konsultēšanos ar darbinieku pārstāvjiem vai arodbiedrībām, kā arī darba koplīguma pusēm, ciktāl tas skar darba koplīguma noslēgšanai vai grozīšanai nepieciešamo informāciju.

Kā noformēt trauksmes cēlēja ziņojumu?

Sabiedrības  nodarbinātajiem ir iespēja ziņot par pārkāpumiem, aizpildot veidlapu “Trauksmes cēlēja ziņojums”. Ziņojums var būt arī brīvā formā rakstīts iesniegums ar norādi “Trauksmes celšanas ziņojums”.

Saskaņā ar Iesniegumu likumā un dokumentu juridiskā spēka likumā noteiktajām prasībām trauksmes cēlēja ziņojumam jābūt pašrocīgi parakstītam vai parakstītam ar drošu elektronisko parakstu. Ja ziņojums sākotnēji iesniegts bez paraksta (vienkāršs e-pasta sūtījums vai aizpildīta elektroniskā ziņojuma forma) un atbilst trauksmes celšanas pazīmēm, atbildīgais darbinieks ar iesniedzēju sazināsies, lai nodrošinātu, ka ziņojums tiek parakstīts.

Trauksmes cēlējs trauksmes celšanai var izmantot arī jebkuru no šiem norādītajiem veidiem:

  • informējot par pārkāpumu kompetento institūciju  http://trauksmescelejs.lv/kur-celt-trauksmi;

  • ar ziņošanu trauksmes cēlēju kontaktpunktā Valsts kancelejā, kura, izvērtējot ziņojuma saturu, to nodos kompetentajai institūcijai;

  • sniedzot informāciju publiski, ja objektīvu iemeslu dēļ nav izdevies izmantot trauksmes celšanas mehānismus vai trauksmes cēlēja ziņojumā norādītais pārkāpums ilgstoši bez objektīva iemesla netiek novērsts. Par objektīvu iemeslu nav uzskatāma personas iesnieguma neatzīšana par trauksmes cēlēja ziņojumu un neizskatīšana pēc būtības. Ja trauksme tiek celta publiski, netiek sniegta informācija, kas satur normatīvajos aktos noteiktas neizpaužamas ziņas, un tiek ievērotas vispārējās datu aizsardzības prasības.

Kā iesniegt trauksmes cēlēja ziņojumu?

Ziņojumi, izņemot gadījumus, kad tiek ziņots par Korporatīvās pārvaldības daļas vadītāja pārkāpumu, tiek iesniegti Korporatīvās pārvaldības daļā vienā no zemāk norādītajiem veidiem:

  1. personīgi iesniedzot Korporatīvās pārvaldības daļas vadītājam;
  2. nosūtot ieskenētu vai fotografētu iesnieguma kopiju uz e-pastu trauksme@rigasudens.lv (pēc tam nogādājot orģinālu Korporatīvās pārvaldības daļas vadītājam);
  3. ievietojot speciāli tam paredzētajā pastkastē (fiziski atrodas Sabiedrības teritorijā Zigfrīda Annas Meierovica bulvāris 1, Rīga, pie 4. korpusa ēkas).

Ziņojumi par Korporatīvās pārvaldības daļas vadītāja pārkāpumu tiek iesniegti SIA “Rīgas ūdens” valdes loceklim atbilstoši pārvaldības jomai.

Ziņošana par iespējamiem pārkāpumiem SIA “Rīgas ūdens” valdes vai padomes rīcībā ir ārpus iekšējās trauksmes celšanas, tādēļ ziņojums par iespējamiem pārkāpumiem SIA “Rīgas ūdens” valdes vai padomes rīcībā iesniedzams kompetentajā valsts institūcijā vai iesniedzot Trauksmes cēlēja ziņojumu Rīgas valstspilsētas pašvaldības kontaktpersonai trauksmes celšanas jautājumos, nosūtot to pa pastu, ievietojot trauksmes cēlēju ziņojumiem speciāli izveidotā pasta kastītē (atrodas Rīgas domes administratīvajā ēkā Rātslaukumā 1, Rīgā, 1. stāvā), nosūtot uz trauksmes cēlēju ziņojumiem speciāli izveidotu e-pastu trauksme@riga.lv, iesniedzot personīgi Rīgas valstspilsētas pašvaldības kontaktpersonai trauksmes celšanas jautājumos vai aizpildot veidlapu vietnē trauksmescelejs.lv, kā adresātu norādot Rīgas valstspilsētas pašvaldību.

Atbildīgā persona (kontaktpersona) trauksmes celšanas jautājumos?

Trauksmes cēlēju kontaktpersona sabiedrībā - Inita Andžāne, e-pasts: trauksme@rigasudens.lv.

Kas notiek pēc trauksmes cēlēja ziņojuma iesniegšanas?

SIA “Rīgas ūdens” valdes priekšsēdētājs pēc personas ziņojuma saņemšanas ar rezolūciju nosaka atbildīgo personu vai darba grupu konkrētā ziņojuma izskatīšanai. Atbildīgā persona vai darba grupa nekavējoties, bet ne vēlāk kā septiņu dienu laikā, rūpīgi izvērtē ziņojuma pirmšķietamu atbilstību Trauksmes celšanas likumā noteiktajām trauksmes celšanas pazīmēm un pieņem lēmumu par iesnieguma atzīšanu par trauksmes cēlēja ziņojumu. Par pieņemto lēmumu Korporatīvās pārvaldības daļas vadītājs nodrošina personas informēšanu rakstveidā ne vēlāk kā triju dienu laikā no lēmuma pieņemšanas dienas.

Ja saņemtais personas iesniegums nav SIA “Rīgas ūdens” kompetencē, Korporatīvās pārvaldības daļas vadītājs to septiņu dienu laikā no saņemšanas dienas pārsūta izskatīšanai kompetentai institūcijai pēc piekritības.

Ja personas iesniegums tiek atzīts par trauksmes cēlēja ziņojumu, tad trauksmes cēlējs iegūst Trauksmes celšanas likumā noteiktās aizsardzības garantijas. Ne vēlāk kā divu mēnešu laikā no dienas, kad personas iesniegums atzīts par trauksmes cēlēja ziņojumu, Korporatīvās pārvaldības daļas vadītājs informē trauksmes cēlēju par ziņojuma izskatīšanas gaitu. Ziņojuma izskatīšanas gaitā netiek izpausti dati par personu, kas iesniedza konkrēto ziņojumu, t.i. netiek atklāta iesniedzēja identitāte, kā arī tiek ievērotas vispārējās datu aizsardzības prasības.

Pēc ziņojuma izskatīšanas pabeigšanas Korporatīvās pārvaldības daļas vadītājs informē Trauksmes cēlēju par konstatētajiem faktiem un pieņemto lēmumu vai veiktajām darbībām.

Detalizētāka informācija par trauksmes celšanu atrodama trauksmes celšanas mājas lapā.